logo
logo
  • صفحه نخست
  • معرفی پی‌بار
  • مجله پی‌بار
  • دعوت به همکاری
  • در ارتباطیم

انواع روش‌های استعلام بارنامه

۸ آبان ۱۴۰۲

6 دقیقه زمان مطالعه

لجستیک

انواع روش‌های استعلام بارنامه

اگر قصد دارید کالای خود را به صورت امن، از یک نقطه به نقطه‌ای دیگر حمل کنید باید برای آن، بارنامه صادر کنید. در بارنامه هم یکسری اطلاعات درج می‌شود که لازم است برای صحت این اطلاعات از آن استعلام بگیرید. از طرف دیگر، روش‌های متفاوتی برای استعلام بارنامه وجود دارد که شما می‌توانید از آنها استفاده کنید. در این مقاله از مجله پی‌بار، قصد داریم تمام روش‌هایی را که می‌توانید استعلام بارنامه خود را بگیرید به شما معرفی کنیم. پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

روش‌های استعلام بارنامه

به صورت کلی 4 روش اصلی برای استعلام بارنامه وجود دارد که در ادامه این 4 روش را کامل توضیح می‌دهیم و شما بر اساس شرایط خود، می‌توانید آن روشی را که راحت‌تر هستید انتخاب کنید:

  1. استعلام بارنامه از سایت راهداری
  2. استعلام بارنامه با استفاده از شماره پلاک خودرو
  3. استعلام بارنامه از سامانه فینتک لجستیک پی‌بار
  4. استعلام بارنامه از سامانه جامع تجارت
  5. در ادامه مقاله نحوه استعلام بارنامه را برای هر کدام از روش‌ها توضیح خواهیم داد.

استعلام بارنامه از سایت راهداری

اصلی‌‎ترین روش استعلام بارنامه استفاده از سایت راهداری است که می‌توانید بر اساس 2 نوع از اطلاعات استعلام بارنامه خود را بگیرید. اطلاعات شما می‌تواند شامل:

  • کد ملی
  • شماره پرونده
    باشد. هر کدام از این اطلاعات را داشته باشید می‌توانید استعلام بارنامه خود را از سایت راهداری کشور بگیرید.

استعلام بارنامه با کد ملی

ابتدا وارد سایت smartcard.rmto.ir شوید. در پایین صفحه، بخش‌های مختلفی از جمله بخش استعلام الکترونیک را مشاهده خواهید کرد. سپس از میان آیتم‌ها، گزینه "استعلام کارت هوشمند راننده" را انتخاب کنید.

Picture-For-Blog-230.webp

پس از ورود به صفحه جدید، کد ملی و شماره موبایل خود را وارد می‌کنید و روی گزینه جستجو کلیک می‌کنید.

Picture-For-Blog-231.webp

حالا می‌توانید تمام بارنامه‌هایی که با کد ملی شما صادر شده است را مشاهده کنید.


استعلام بارنامه با شماره پرونده

در استعلام بارنامه با شماره پرونده، تمام مراحل مانند روش قبلی است با این تفاوت که به جای وارد کردن کد ملی، شماره پرونده و شماره موبایل را وارد می‌کنید. به همین دلیل از توضیحات دوباره آن صرف نظر می‌کنیم.

استعلام بارنامه با  شماره پلاک خودرو

برای صدور بارنامه، باید از سامانه‌های صدور بارنامه استفاده کنید. این سامانه‌ها با وارد کردن شماره پلاک خودرو، استعلام بارنامه را برایتان انجام می‌دهند. یکی از بهترین سامانه‌های صدور بارنامه کشور، سامانه صدور بارنامه باراد است که به تازگی همکاری خود را با سامانه پی‌بار هم آغاز کرده است. 
اگر شرکت حمل و نقل هستید و به یک سامانه قوی برای صدور بارنامه نیاز دارید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما از سامانه باراد استفاده کنید.

استعلام بارنامه از سامانه پی‌بار

یکی از بهترین راه‌های استعلام بارنامه برای صاحبان کالا، استفاده از سامانه پی‌بار است. سامانه پی‌بار، یک سامانه فینتک لجستیک است که فقط صاحبان کالا امکان ثبت‌نام و استفاده از این سامانه را دارند؛ صاحبان کالای کسب و کارهای بزرگی مانند پتروشیمی‌ها، پالایشگاهی‌ها، صنایع فولادی، صنایع معدنی و… اگر جزء این دسته از صنایع هستید می‌توانید همین حالا در سامانه پی‌بار ثبت‌نام کنید.

استفاده از سامانه پی‌بار

همانطور که گفتیم چنانچه شما کاربر پی‌بار باشید، امکان دریافت تمام استعلام‌ها به‌صورت یکجا، در داخل سامانه را دارید؛ از استعلام تعداد بارنامه‌های یک شناسه ملی گرفته تا شماره حساب اعلامی جهت واریز کرایه حمل به راننده اول یا دوم.

Picture-For-Blog-232.webp

اگر گیرنده بار باشید، برای تایید بارنامه‌هایی که به شناسه ملی یا کد ملی شما ثبت شده است، نیاز به استعلام بارنامه‌ دارید که درحال‌حاضر سامانه پی‌بار به همین منظور طراحی شده است.
بدین ترتیب باخبر می‌شوید که چه بارنامه‌هایی برای شما صادر شده و در حال حرکت به‌سمت انبار شماست و می‌توانید برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهید.

امکان ملاحظه و بررسی تمام اطلاعات بارنامه درست از لحظه صدور نیز برای کاربران سامانه پی‌بار فراهم شده است.

استعلام بارنامه از سامانه جامع تجارت

سامانه جامع تجارت یکی دیگر از روش‌های مهم برای انجام استعلام بارنامه است. این سامانه با هدف کاهش قاچاق و احتکار کالاها در کشور پیاده‌سازی شده است. انبارداران باید در این سامانه ثبت‌نام کنند تا بتوانند اطلاعات مربوط به کالاهای دریافت شده و خارج شده از انبار خود را به‌صورت آنلاین ثبت کنند. این سامانه همچنین به شما امکان می‌دهد که استعلام بارنامه خود را بگیرید.

Picture-For-Blog-233.webp

اهمیت استعلام بارنامه

تمام کسانی که با بارنامه سرو کار دارند، باید نسبت به اطلاعات مندرج در آن حساس باشند و استعلام‌های لازم را انجام دهند. اینکه شما صاحب کالا باشید یا متولی پرداخت و شرکت حمل‌و‌نقل و یا راننده، تعیین می‌کند که استعلام کدام بخش از اطلاعات بارنامه برای شما حیاتی است.

صاحب کالا

کالای مورد نظر شما توسط شرکت حمل‌و‌نقل بارنامه شده و فهرست بارنامه‌های صادر شده به‌صورت دستی در اختیار شما قرار گرفته است. این شما هستید که باید تایید کنید کدام بارنامه‌ها متعلق به شماست و کدام بارنامه‌ها تنها با شناسه ملی شما صادر شده و ممکن است اشتباه یا حتی تقلبی باشد.
با مراجعه به سامانه راهداری می‌توانید صحت بارنامه‌هایی که با شناسه ملی شما صادر شده است را تایید یا رد کنید. اما درصورتی‌که از سامانه پی‌بار استفاده می‌کنید، این تنها بخشی از اطلاعاتی است که در اختیارتان قرار می‌گیرد.


شما می‌توانید با مراجعه به بخش بارنامه‌ها تمام اطلاعات مندرج در هریک از بارنامه‌های خود را نیز ببینید و بررسی کنید؛ از نوع و وزن بار گرفته تا نام و مشخصات راننده و ناوگان و شماره حساب اعلامی راننده اول یا دوم، جهت پرداخت بارنامه به صورت آنلاین.


متولی پرداخت

صحت اطلاعات بارنامه در هنگام صدور نیز باید به‌دقت مورد بررسی قرار گیرد و با حواله اولیه مطابقت داشته باشد. شرکت‌های حمل‌و‌نقل می‌توانند برخی موارد مربوط به بارنامه را به‌صورت آنلاین از سازمان‌های مربوطه استعلام کنند؛ استعلام‌هایی از جمله استعلام کارت هوشمند راننده و ناوگان باری، کارت سلامت راننده و پیمایش ناوگان. البته با توجه به اتصال مستقیم به سرور سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل، امکان دریافت تمام این استعلام‌ها به‌صورت یکجا، برای کاربران پی‌بار فراهم شده است.

نتیجه گیری

استعلام بارنامه یکی از ابزارهای بسیار مهم و حیاتی در صنعت حمل‌و‌نقل است که برای همه طرفین اهمیت دارد. از سامانه پرداخت بارنامه پی‌بار گرفته تا سامانه جامع انبارها، روش‌های مختلفی برای به‌دست آوردن این استعلام‌ها وجود دارد. با استفاده از این ابزارها، می‌توانید به‌صورت سریع و کارآمد اطمینان حاصل کنید که بارهای شما به مقصد خود می‌رسند و همه چیز درست پیش می‌رود.

بنابراین، اطلاعات بارنامه خود را به دقت بررسی کنید و با استفاده از ابزارهای مناسب استعلام بارنامه بگیرید.  
 

تازه ترین‌ها

logo
پی‌بار، یک دستیار هوشمند، امن و توانمند برای کاربران صنعت حمل‌و‌نقل است که با امکان مدیریت حمل‌و‌نقل هوشمند و در نهایت با پرداخت‌ آنلاین مبلغ کرایه حمل بارنامه به رانندگان، چرخه کاملی از خدمات را در اختیار کاربران قرار داده است.

نگاهی به پی‌بار

  • درباره پی‌بار
  • چرا پی‌بار؟
  • فرهنگ پی‌بار
  • دعوت به همکاری
  • ارتباط با پی‌بار

گواهینامه‌ها

logo
logo
logo
تمامی حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت متعلق به پی‌بار است.