logo
logo
  • صفحه نخست
  • معرفی پی‌بار
  • مجله پی‌بار
  • دعوت به همکاری
  • در ارتباطیم

اتوماسیون لجستیک: کلید رقابت در دنیای امروز

۱۸ دی ۱۴۰۲

5 دقیقه زمان مطالعه

لجستیک

 اتوماسیون لجستیک: کلید رقابت در دنیای امروز

در دنیای امروز، تجارت الکترونیکی و انتظارات بالای مشتریان برای تحویل سریع و به موقع کالاها، شرکت‌ها را مجبور به تجدید نظر در سیستم‌های لجستیکی خود کرده است. اتوماسیون لجستیک یکی از راه‌های مهم برای بهبود کارایی و کاهش هزینه‌های لجستیکی است.

در این مقاله، به بررسی اهمیت اتوماسیون لجستیک، بخش‌های اصلی آن، مزایای آن و نرم‌افزاری محبوب برای اتوماسیون لجستیک می‌پردازیم.

02 (1).webp

اتوماسیون لجستیک

اتوماسیون در زبان یونان باستان به معنی خود فرمان است. اتوماسیون (Automation) ترکیبی است از دو کلمه "automatic" و "operation" و به معنی عمل کردن بدون عامل خارجی (انسان) یا با کمترین تاثیر عامل خارجی است. اتوماسیون لجستیک به استفاده از فناوری ماشین آلات و نرم افزار لجستیک برای بهبود کارایی فرآیندهای لجستیکی از مدیریت موجودی، توزیع، خدمات مشتری و بازیابی اشاره دارد.

چرا اتوماسیون لجستیک مهم است؟!

امروزه، فروش تجارت الکترونیکی از همه زمان‌ها بیشتر بوده است و این روند هر روز سیر صعودی‌تری به خود میگیرد. همین موضوع باعث شده است در سراسر جهان هم بر تولیدکنندگان و هم بر توزیع کنندگان فشار مضاعفی برای تامین و تحویل به موقع کالا وارد شود. 


برای ماندن در رقابت، شرکت ها  باید با این رشد سیستم‌های لجستیکی، خود را سریع‌تر و بهینه‌تر کنند. اما وجود سیستم‌های قدیمی لجستیکی و نبود اتوماسیون باعث شده است خطاهای انسانی و سرعت پایین در سیستم لجستیک، شرکت‌های قدیمی را از رقبای خود عقب بیاندازد.


2 بخش اصلی اتوماسیون لجستیک

اتوماسیون لجستیک از 2 بخش اصلی تشکیل شده است.

  • سخت افزار
  • نرم افزار

بخش سخت افزار مربوط به انواع ماشین آلات مانند رباتیک های هوشمند، وسایل نقلیه خودران، بازوهای رباتیک، ماژول‌های بالابر، نوار نقاله‌ها، سورتینگ، سنسورهای هوشمند و…

03.webp
و در بخش نرم‌افزار لجستیک، پلتفرم‌های مدیریت لجستیک از قبیل مدیریت موجودی، ردیابی کالا، نرم افزارهای مالی، نرم افزار‌های پرداخت لجستیکی و…


سیستم‌های اتوماسیون لجستیک، فرصت رشد عظیمی را برای کسب و کارها بوجود آورده‌اند.


ورود اطلاعات به صورت دستی 

از مهم ترین علت‌های سیستم‌های قدیمی که ناکارآمد هستند ورود داده توسط نیروی انسانی است که بیشترین نرخ خطا در سیستم را به همراه دارد. وارد کردن داده‌ها به صورت دستی بسیار زمان‌بر است. کارمندان باید اسناد را بررسی کنند، سپس داده‌ها را در یک صفحه گسترده یا سیستم تجاری وارد کنند. این فرآیند منجر به خطاهای زیادی در سیستم می‌شود.

در سال 2019، تنها حدود 55 میلیارد فاکتور از 550 میلیارد در سراسر جهان به صورت بدون کاغذ مبادله شد. این بدان معنی است که 90٪ از داده های فاکتور باید به صورت دستی وارد سیستم شود.

اتوماسیون باعث می‌شود داده در یک فرآیند سیستماتیک بدون هیچگونه خطایی وارد سیستم شود. خوشبختانه، فناوری تا حدی تکامل یافته است که خودکار کردن فرآیندهای لجستیکی اکنون امکان پذیر است.


مزایای اتوماسیون لجستیک

فراتر از کاهش هزینه‌ها، سیستم‌های اتوماسیون لجستیک به شما کمک می‌کنند تا کارایی کلی زنجیره تامین خود را بهبود ببخشید و در نتیجه مسیر را برای گسترش کسب‌وکارتان هموار کنید. 


1. کاهش هزینه‌های فرآیند دستی

اتوماسیون لجستیک باعث صرفه جویی در حجم عظیمی از کارهای تکراری مانند ورود داده می‌شود. تیم‌های شما با خودکارسازی فرآیندهای وقت گیر، می‌توانند روی کارهای با ارزش بالاتر تمرکز کنند و در زمان کمتری به مشتریان خدمت کنند.

2. کاهش خطا

همانطور که در بالا اشاره کردیم، می‌توانید خطای انسانی را به شدت کاهش دهید و در نتیجه از هزینه‌های زیادی که به همراه دارد جلوگیری کنید.

طبق مطالعه ای که توسط استیچ لبز انجام شد، 62 درصد از مشکلات تکمیل موجودی ناشی از خطای انسانی است.

3. دسترسی سریع به گزارش‌ها

با استفاده از اتوماسیون لجستیک می‌توانید در لحظه گزارش‌های سیستم لجستیکی را بدون تاخیر زمانی دریافت کنید. این گزارش‌ها می‌تواند میزان موجودی انبار، تعداد و ساعت رسیدن کامیون‌های حمل و نقل و…

در ادامه به شما یک نرم افزار محبوب که می‌توانید از آن برای اتوماسیون لجستیک خود استفاده کنید، معرفی خواهیم کرد.

سامانه فینتک لجستیک پی‌بار

سامانه پی‌بار یک نرم‌افزار تخصصی در حوزه پرداخت کرایه بار برای صاحبان کالاست که توسط شرکت پی‌بار طراحی و توسعه داده شده است. این سامانه علاوه بر پرداخت‌های لجستیکی، می‌تواند بخشی از اتوماسیون لجستیکی شما را انجام دهد. 

Untitled_11_70af775f6c.webp
یه عنوان مثال با وارد کردن بارنامه‌های الکترونیکی در این سامانه می‌توانید زمان دقیق کامیون‌های حمل به انبار را محاسبه کنید و مدیریت دقیق انبار را برای تحویل گرفتن بار انجام دهید. توسط خود سامانه پرداخت‌های رانندگان را انجام دهید و سیستم حسابداری را با آن یکپارچه کنید. پی‌بار مزایای فوق العاده‌ دیگر دارد که در لینک زیر می‌توانید امکانات کامل آن را مشاهده کنید.


نتیجه گیری

اتوماسیون لجستیک یک راه‌حل ضروری برای شرکت‌هایی است که می‌خواهند در دنیای امروز رقابت کنند. این فناوری می‌تواند به آنها کمک کند تا هزینه‌ها را کاهش دهند، خطاها را کاهش دهند، کارایی را بهبود بخشند و خدمات مشتری را تقویت کنند.

اگر به دنبال راه‌هایی برای بهبود سیستم لجستیکی خود هستید، اتوماسیون باید یکی از اولویت‌های اصلی شما باشد. پی‌بار یکی از نرم‌افزارهای محبوب برای اتوماسیون لجستیک است که می‌تواند به شما کمک کند تا از مزایای این فناوری بهره‌مند شوید.
 

تازه ترین‌ها

logo
پی‌بار، یک دستیار هوشمند، امن و توانمند برای کاربران صنعت حمل‌و‌نقل است که با امکان مدیریت حمل‌و‌نقل هوشمند و در نهایت با پرداخت‌ آنلاین مبلغ کرایه حمل بارنامه به رانندگان، چرخه کاملی از خدمات را در اختیار کاربران قرار داده است.

نگاهی به پی‌بار

  • درباره پی‌بار
  • چرا پی‌بار؟
  • فرهنگ پی‌بار
  • دعوت به همکاری
  • ارتباط با پی‌بار

گواهینامه‌ها

logo
logo
logo
تمامی حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت متعلق به پی‌بار است.