logo
logo
  • صفحه نخست
  • معرفی پی‌بار
  • مجله پی‌بار
  • دعوت به همکاری
  • در ارتباطیم

تاریخچه پیدایش کانتینرها در صنعت حمل و نقل

۱۶ بهمن ۱۴۰۲

4 دقیقه زمان مطالعه

لجستیک

تاریخچه پیدایش کانتینرها در صنعت حمل و نقل

دریا و کشتی مهم‌ترین بخش لجستیک در جهان محسوب می‌شوند. از زمانی که بشر، کشتی را اختراع کرد تجارت جهانی شکل جدی‌تری به خود گرفت. حتی امروزه با وجود پیشرفت فناوری و ایجاد خطوط هوایی، باز هم خطوط دریایی مهم‌ترین نقش در حمل و نقل را ایفا می‌کنند.
جالب است بدانید امروزه با وجود خطوط جاده‌ای و هوایی، ۹۵٪ از بارهای جهان توسط کشتی‌ها در دریا حمل می‌شوند. داستان شکل‌گیری این حجم از حمل بار توسط کشتی، بسیار جذاب و شنیدنی است که قصد داریم در این مقاله از مجله پی‌بار به این داستان بپردازیم که صنعت حمل و نقل دریایی چگونه به اینجا رسیده است و چه کسی باعث شده که این صنعت تا این حد پیشرفت کند.

مالکوم مک‌لین کیست؟


مالکوم مک‌لین کسی است که لجستیک دریایی و حتی تجارت جهانی مدیون این شخص است. مالکوم مکلین کسی بود که ایده حمل و نقل کانتینری را اولین بار در جهان مطرح کرد. به بیان ساده مالکوم مک‌لین مخترع کانینتر در صنعت دریایی بود.

200.webp
او یک شرکت حمل و نقل جاده‌ای داشت که کامیون‌های او و رانندگانش بخش کوچکی از حمل و نقل آمریکا را انجام می‌دادند. 
مک‌لین قبل از اینکه شرکت حمل و نقل داشته باشد، خود یک راننده کامیون بود اما تصمیم گرفت کار خود را گسترش دهد و یک شرکت حمل و نقل تاسیس کند. شرکت او به سرعت پیشرفت کرد و تصمیم گرفت وارد حمل و نقل دریایی شود. البته او به قصد نوآوری تصمیم گرفت وارد این صنعت شود.

مشکلات لجستیک دریایی


در گذشته حمل و نقل دریایی به شکل امروزی نبود. اینگونه بود که بارها به اشکال مختلف وارد بنادر می‌شدند و لشکری از کارگرها، کالا  را در چندین روز و هفته به عرشه کشتی‌ها بار می‌زدند. این فرآیند بسیار زمان‌بر و هزینه‌بردار بود چون هیچ استانداردی برای بارگیری و بسته‌بندی‌ها وجود نداشت.
لازم بود یک کشتی چندین روز در بندر پهلو بگیرد تا فرایند بارگیری تمام شود. اینگونه بود که این سیستم بارگیری دو مشکل جدی را بوجود آورده بود:

  1. بالا بودن هزینه‌ها: نیروی بسیار زیادی برای بارگیری لازم بود، به همین دلیل قیمت تمام شده کالاها بسیار گران تمام می‌شد.
  2. زمان طولانی: مهم‌ترین مشکلی که وجود داشت این بود چون زمان بارگیری بسیار بالا بود بندرها ظرفیت بار زیادی نداشتند و به همین دلیل شرکت‌ها نمی‌توانستند افزایش تولید داشته باشند.

راه‌حل انقلابی مک‌لین


مک‌لین با یک راه‌حل انقلابی وارد لجستیک دریایی شد. او این ایده را مطرح کرد که به جای حمل کالاها در ابعاد مختلف، آنها را قبل از ورود به باراندازها در  کانتینرهای یک شکل و منظم بارگیری کنند و در بنادر این کانتینرها توسط جرثقیل‌ها به سرعت وارد کشتی شوند.
او یک فرآیند استانداردسازی را شروع کرد و در آن زمان با ایجاد تغییراتی در تانکرهای سوخت، توانست اولین کانتینرهای جهان را طراحی کند.
او در ابتدا توانست با ۵۸ کانتینر، اولین محموله استاندارد دریایی را از نیوجرسی به سمت هیوستن آمریکا حمل کند. با این کار، دو مشکل اصلی لجستیک دریایی را حل کرد:

  1. زمان بارگیری: هر کانتینر زیر ۷ دقیقه بارگیری شد و کل ۵۸ کانتینر در عرض ۷ ساعت بارگیری شد.
  2. هزینه بارگیری: هزینه بارگیری قبل از طرح حمل و نقل کانتینری به ازای هر یک تن ۱۶ دلار بود، اما او توانست هزینه هر یک تن را به ۱۶ سنت کاهش دهد.
    انقلاب تجارت جهانی و لجستیک دریایی از آنجا شروع شد.

پروژه‌های مالکوم مک‌لین


استانداردسازی حمل و نقل دریایی باعث شد ارتش آمریکا با شرکت مک‌لین اولین پروژه همکاری خودش را شروع کند. این پروژه به این شکل بود که باید تجهیزات نظامی از آمریکا به سمت بنادر آلمان فرستاده می‌شد. این پروژه باعث شد آوازه شرکت او در کل دنیا پیچیده شود.

202.webp
در راه برگشت، کشتی‌های شرکت مک‌لین بدون هیچ باری به سمت آمریکا بر می‌گشتند.
اینجا بود که یک شرکت تولیدکننده نوشیدنی در اسکاتلند که محصولات خود را به امریکا صادر می‌کرد با شرکت حمل و نقل مک‌لین وارد همکاری شد.
مشکلی که این تولیدکننده نوشیدنی داشت این بود که از کل محموله آنها فقط ۴۰٪ به دست مشتریان می‌رسید. چون در مسیر کارگرها بشکه‌های نوشیدنی را باز می‌کردند و از آنها مصرف می‌کردند. وقتی بارها توسط کانتینرهای مک‌لین به آمریکا حمل شد، جلوی ۶۰٪ از اتلاف صادرات این شرکت گرفته شد.

اینگونه بود که با اختراع کانتینرهای مک‌لین تجارت جهانی شکلی دیگر به خود گرفت و لجستیک دریایی توانست امروزه نقش بسیار مهمی را در صنعت حمل و نقل ایفا کند.

امروزه کشتی‌هایی وجود دارند که ۲۴ هزار کانتینر را در دریا جابه‌جا می‌کنند.

 

منبع: پادکست بی پلاس

 

تازه ترین‌ها

logo
پی‌بار، یک دستیار هوشمند، امن و توانمند برای کاربران صنعت حمل‌و‌نقل است که با امکان مدیریت حمل‌و‌نقل هوشمند و در نهایت با پرداخت‌ آنلاین مبلغ کرایه حمل بارنامه به رانندگان، چرخه کاملی از خدمات را در اختیار کاربران قرار داده است.

نگاهی به پی‌بار

  • درباره پی‌بار
  • چرا پی‌بار؟
  • فرهنگ پی‌بار
  • دعوت به همکاری
  • ارتباط با پی‌بار

گواهینامه‌ها

logo
logo
logo
تمامی حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت متعلق به پی‌بار است.