logo
logo
  • صفحه نخست
  • معرفی پی‌بار
  • مجله پی‌بار
  • دعوت به همکاری
  • در ارتباطیم

حمل‌و‌نقل کارآمد با سیستم‌ مدیریت حمل‌و‌نقل

۴ دی ۱۴۰۲

4 دقیقه زمان مطالعه

لجستیک

حمل‌و‌نقل کارآمد با سیستم‌ مدیریت حمل‌و‌نقل

در دنیای امروز، کسب‌وکارها برای موفقیت در بازار رقابتی، باید بتوانند محصولات و خدمات خود را به‌موقع و با کمترین هزینه به دست مشتریان خود برسانند. بنابراین حمل‌و‌نقل بخش مهمی از هر کسب‌و‌کاری است که کالایی را تولید یا توزیع می‌کند.
در گذشته، مدیریت حمل‌و‌نقل یک فرآیند دشوار و وقت‌گیر بود. اما امروزه، نرم‌افزارهای مدیریت حمل‌و‌نقل (TMS) می‌توانند به شرکت‌ها کمک کنند تا فرآیند حمل‌و‌نقل را به‌طور موثرتری مدیریت کنند. در این مقاله به اهمیت سیستم مدیریت حمل‌و‌نقل (TMS) در فرایند لجستیک می‌پردازیم.

Picture-For-Blog-1.webp

سیستم مدیریت حمل‌و‌نقل (TMS) چیست؟

TMS یک سیستم نرم‌افزاری است که به شرکت‌ها در مدیریت لجستیک به‌ويژه بخش مرتبط با جابه‌جایی فیزیکی کالا کمک می‌کند. مدیریت حمل‌و‌نقل با مفاهيمی چون برنامه‌ریزی و اجرای جابه‌جایی بار با توجه به جزئیات حمل اعم از زمينی، ريلی، دريايی يا هوايی سروكار دارد. 
نرم‌افزار مدیریت حمل‌و‌نقل TMS بخشی از سیستم بزرگ‌تر مدیریت زنجیره تامین است. یکی از مهم‌ترين دستاوردهای سیستم TMS كاهش هزینه‌ها برای کسب‌و‌کار و مشتریان نهایی است.

سیستم TMS چگونه کار می‌کند؟

یک سیستم TMS همراه با نرم‌افزارهای دیگر به عنوان بخشی از یک سیستم مدیریت زنجیره تامین گسترده‌تر کار می‌کند و اکثر آنها یکپارچه‌سازی ERP و سیستم مدیریت انبار (WMS) را ارائه می‌دهند. 
این سیستم با استفاده از داده‌های تاریخی  بهترین مسیرهای حمل‌و‌نقل را برای محصولات شرکت تعیین می‌کند. همچنین، این سیستم وضعیت محموله‌های در حال حمل را به‌طور لحظه‌ای ردیابی می‌کند و به مدیران شرکت امکان می‌دهد تا در صورت بروز هرگونه مشکل، اقدامات لازم را انجام دهند.

4 بخش سیستم مدیریت حمل و نقل 

سیستم TMS معمولاً از 4 بخش اصلی تشکیل شده است:

  1. مدیریت ناوگان: این بخش اطلاعات مربوط به ناوگان، مانند نوع وسایل نقلیه، ظرفیت آنها و موقعیت فعلی آنها را ذخیره می‌کند.
  2. مدیریت سفارشات حمل‌و‌نقل: این بخش اطلاعات مربوط به سفارشات حمل‌و‌نقل، مانند مبدا، مقصد، تاریخ تحویل و هزینه‌ها را ذخیره می‌کند.
  3. ردیابی محموله‌ها: این بخش اطلاعات مربوط به موقعیت محموله‌ها، مانند زمان و مکان بارگیری و تخلیه را ذخیره می‌کند.
  4. گزارش‌گیری: این بخش گزارش‌هایی را در مورد هزینه‌های حمل‌و‌نقل، زمان تحویل و رضایت مشتریان ارائه می‌دهد.

مزایای سیستم مدیریت حمل‌و‌نقل 

برای هر شرکتی که کالايی را حمل می‌کند، سیستم مدیریت حمل‌و‌نقل مدرن مزایای فراوانی دارد. این مزایا می‌تواند شامل موارد زیر باشد:


1. صرفه جویی در هزینه 


یک سیستم TMS صرفه‌جویی قابل‌توجهی در هزینه‌ها هم برای شرکت و هم برای مشتری نهایی به چند روش مهم ارائه می‌دهد:

  • هزینه‌های اداری: نرم‌افزار TMS مقایسه نرخ‌های حامل را برای یافتن بهترین گزینه آسان می‌کند. همچنین فرآیند رزرو را خودکار می‌کند و به‌جای تماس‌های تلفنی وقت‌گیر، رزرو دیجیتال کارآمد را جایگزین می‌کند. این نرم‌افزار فرآیندها، از جمله حسابرسی، قرارداد، پرداخت و زمان‌بندی سفارش را برای کارایی بیشتر و خطاهای کمتر، ساده، ادغام و خودکار می‌کند. 
  • هزینه‌های حمل‌و‌نقل: با خودکار کردن فرآیند مقایسه رتبه‌بندی، این نرم‌افزار به شناسایی مقرون‌به‌صرفه‌ترین گزینه‌ها کمک می‌کند.
  • بهینه‌سازی بار: ساخت پالت‌ها با بهینه‌سازی مبتنی بر قوانین به شرکت‌ها کمک می‌کند تا کارایی بیشتری داشته باشند و در مقیاس بزرگ‌تر نيز عمل کنند.

2.  رديابي آنی


نرم‌افزار TMS با امكانات رديابي محموله‌ها، دید مديريتي كافي به‌وجود مي‌‌آورد كه در فرآیند لجستیکی پیچیده، بسيار كارگشاست.

Picture-For-Blog2 (1).webp
با ردیابی می‌توانید جابه‌جایی کالاها را رصد کنید، کارایی عملیات خود را ارزیابی کنید و KPIها را در داشبورد TMS خود بسنجيد و بهره وری مسیر را به دست آورید. یک TMS مدرن می‌تواند پیشنهادهای مسیریابی بهینه را به‌صورت پویا ایجاد کند، مسیرهای کوتاه‌تر یا با ازدحام كمتر را شناسایی کند و در زمان واقعی با موانع پیش‌بینی‌نشده سازگار شود.

3. رضایت بیشتر مشتری 
 

توانایی انجام تعهدات مشتری برای هر کسب‌و‌کاری که در بازار جهانی امروز رقابت می‌کند ضروری است. نرم‌افزار TMS می‌تواند تجربه مشتری نهایی را با رهگيري محموله و با ساده‌سازی فرآیند صدور صورتحساب و پرداخت، بهبود بخشد.


سامانه پی‌بار 


سامانه پی‌بار، به عنوان قوی‌ترین سامانه پرداخت بارنامه در ایران علاوه بر خدمت اصلی خود که پرداخت کرایه بار است بخشی از قابلیت‌های سیستم مدیریت حمل‌و‌نقل را هم ارائه می کند.
برای مشاهده امکانات کامل سامانه پی‌بار می‌توانید روی لینک زیر کلیک کنید.

 

تازه ترین‌ها

logo
پی‌بار، یک دستیار هوشمند، امن و توانمند برای کاربران صنعت حمل‌و‌نقل است که با امکان مدیریت حمل‌و‌نقل هوشمند و در نهایت با پرداخت‌ آنلاین مبلغ کرایه حمل بارنامه به رانندگان، چرخه کاملی از خدمات را در اختیار کاربران قرار داده است.

نگاهی به پی‌بار

  • درباره پی‌بار
  • چرا پی‌بار؟
  • فرهنگ پی‌بار
  • دعوت به همکاری
  • ارتباط با پی‌بار

گواهینامه‌ها

logo
logo
logo
تمامی حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت متعلق به پی‌بار است.