logo
logo
  • صفحه نخست
  • معرفی پی‌بار
  • مجله پی‌بار
  • دعوت به همکاری
  • در ارتباطیم

همکاری شبکه تامین کنندگان: راهکاری چابک برای زنجیره تامین

۹ بهمن ۱۴۰۲

4 دقیقه زمان مطالعه

زنجیره تامین

همکاری شبکه تامین کنندگان: راهکاری چابک برای زنجیره تامین

در سال‌های اخیر کسب و کارها برای افزایش کارایی و کاهش هزینه‌های زنجیره تامین خود شروع به همکاری کرده‌اند. این همکاری به شکلی است که فرایند زنجیره تامین به شکل چشمگیری بهبود پیدا می‌کند. بنابراین به طور کلی می‌توانیم بگوییم، همکاری جهت بهبود زنجیره تامین سازمان‌ها را «همکاری شبکه تامین کنندگان یاSupplier Network Collaboration (SNC) » میگویند.

501.webp

دلیل همکاری شبکه تامین کنندگان


تمام هدفی که SNC دنبال میکند این است که زنجیره تامین را کارآمدتر کند. کارآمدی در زنجیره تامین یعنی سرعت در پاسخگویی به تقاضا، سرعت بخشیدن به فرآیند و با کمترین سطح موجودی، زنجیره تامین به بهترین شکل عمل کند.
در زنجیره تامین سنتی، سازمان‌ها به طور مستقل عمل می‌کنند و تمام سعی آنها این است که خودشان به تنهایی پاسخی برای کل فرآیند زنجیره تامین باشند. اما دیگر این طرز تفکر در دنیای پر سرعت امروز جوابگو نیست و سازمان‌ها با ایجاد یک شبکه همکاری بین تامین کنندگان، تولید کنندگان و توزیع کنندگان می‌خواهند فرآیند زنجیره تامین را با همکاری دیگر سازمان‌ها بهبود دهند.

مزیت‌های همکاری شبکه تامین کنندگان

یکی از مهم‌ترین تاثیرهای سیستم همکاری شبکه تامین کنندگان این است که چابکی زنجیره تامین را به شکل چشمگیری افزایش میدهد. ما از شما سوال می‌کنیم که کدام مدیر زنجیره تامین است که به دنبال چابکی در سیستم زنجیره تامین خود نباشد؟! قطعا یکی از مهم‌ترین اهداف هر مدیر است.
در ادامه 5 مزیت مهم همکاری شبکه تامین کنندگان را توضیح خواهیم داد.


5 مزیت مهم SNC

  1. عملکرد: طبق گزارش‌ها وقتی سازمان‎‌ها شروع به همکاری شبکه تامین کنندگان کرده‌اند، عملکرد زنجیره تامین آنها بهبود قابل توجهی داشته است.
  2. کیفیت: کیفیت محصولات و خدمات افزایش پیدا می‌کند. همین می‌تواند منجر به رشد فروش و رضایت بیشتر مشتریان شود.
  3. نوآوری: پس از همکاری با شبکه تامین کنندگان، چون انرژی سازمان‌ها متمرکزتر می‌شود، نوآوری‌ در محصولات و خدمات شروع می‌شود.
  4. هزینه: ایجاد و حفظ روابط با تامین کنندگان کلیدی می تواند بسیاری از هزینه های زنجیره را کاهش دهد.
  5. روابط: همکاری طولانی مدت باعث رشد متقابل برای هر دو سازمان می‌شود. توسعه مشارکت‌های قوی و مبتنی بر اعتماد، درک اهداف و موفقیت‌های مشترک طرفین را شامل می‌شود.

نحوه پیاده سازی همکاری شبکه تامین کنندگان 


برای پیاده‌سازی این شبکه باید 5 گام را طی کنید تا بتوانید در این مسیر موفق شوید. در ادامه به این 3 گام عملی می‌پردازیم.
1. مشخص کردن اهداف
به این سوال مهم پاسخ دهید، با همکاری با تامین کنندگان خود به چه چیزی می‌خواهید برسید؟ این سوال باعث می‌شود هدف شما کاملا واضح و شفاف شود. وقتی هدف شما مشخص شود می‌توانید استراتژیک کنید و به دنبال تامین کنندگانی بروید که هدف مشترکی با شما دارند.
2. شناسایی تامین کنندگان بالقوه
اگر می‌خواهید روابط قوی ایجاد کنید ماهیت تامین کنندگان احتمالی خود را شناسایی کنید. تحقیق کنید که آیا سابقه همکاری با دیگر سازمان‌ها را داشته‌اند؟ سابقه همکاری آن‌ها چگونه بوده است؟
3. مذاکره و ارتباط
ایجاد یک مشارکت موفق با تامین کنندگان شما به شدت به قدرت ارتباط شما متکی است. شروع به مذاکره کنید و آنها را در جریان اهداف خود قرار دهید. این مفهوم را به آنها برسانید که اگر با هم، همکاری درستی داشته باشید هر دو سازمان می‌توانند به موفقیت بزرگی دست یابند.

موانع موجود برای ایجاد همکاری شبکه تامین کنندگان


برای ایجاد همکاری شبکه تامین چالش‌هایی در پیش خواهید داشت که به آنها خواهیم پرداخت. اگر بتوانید این چالش‌ها را برطرف کنید می‌توانید شبکه خود را راه‌اندازی کنید.
این چالش‌ها عبارتند از:

  • تغییر پارادایم سازمان‌ها
  • عدم اعتماد
  • شکاف ارتباطی
  • کمبود منابع
  • تغییرات فرهنگی

نمونه‌ای از همکاری شبکه تامین کنندگان


تسلا و اسپیس ایکس، دو شرکت پیشرو در صنایع خودرو و فضایی، نمونه‌ای از چگونگی همکاری شبکه تامین کنندگان برای نوآوری هستند.
هنگامی که اسپیس ایکس در سال 2002 راه اندازی شد، تصمیم گرفت تا حد امکان تولیدات خود را داخلی سازی کند. با این حال، در مواردی که امکان‌پذیر نبود، به دنبال تامین‌کنندگانی رفت که می‌توانستند به آن کمک کنند تا وارد صنعت هوافضا شود.
در حال حاضر، اسپیس ایکس با بیش از 3000 تامین‌کننده از صنایع مختلف همکاری می‌کند، از جمله چندین تولیدکننده خودرو، مانند تسلا. اسپیس ایکس میلیون‌ها دلار قطعات باتری از تسلا خریداری کرده است تا به توسعه Starship کمک کند، فضاپیمایی که برای حمل افراد و محموله‌ها به مریخ طراحی شده است.
این مشارکت نشان می‌دهد که چگونه همکاری بین شرکت‌هایی از صنایع مختلف می‌تواند منجر به نوآوری‌های جدید و پیشگامانه شود.
 

تازه ترین‌ها

logo
پی‌بار، یک دستیار هوشمند، امن و توانمند برای کاربران صنعت حمل‌و‌نقل است که با امکان مدیریت حمل‌و‌نقل هوشمند و در نهایت با پرداخت‌ آنلاین مبلغ کرایه حمل بارنامه به رانندگان، چرخه کاملی از خدمات را در اختیار کاربران قرار داده است.

نگاهی به پی‌بار

  • درباره پی‌بار
  • چرا پی‌بار؟
  • فرهنگ پی‌بار
  • دعوت به همکاری
  • ارتباط با پی‌بار

گواهینامه‌ها

logo
logo
logo
تمامی حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت متعلق به پی‌بار است.