logo
logo
  • صفحه نخست
  • معرفی پی‌بار
  • مجله پی‌بار
  • دعوت به همکاری
  • در ارتباطیم

5 مرحله مدیریت زنجیره تامین

۲۷ آذر ۱۴۰۲

5 دقیقه زمان مطالعه

زنجیره تامین

5 مرحله مدیریت زنجیره تامین

زنجیره تأمین، مجموعه‌ای از سازمان‌ها، افراد و فعالیت‌ها است که برای تولید و تحویل محصول به مشتری همکاری می‌کنند. مدیریت زنجیره تأمین، فرایند برنامه‌ریزی، اجرای و کنترل جریان کالاها، خدمات و اطلاعات از نقطه تولید تا نقطه مصرف است.

تیم پی‌بار، ارائه‌دهنده راه‌حل‌های جامع حمل‌و‌نقل کالا، می‌داند که مدیریت زنجیره تأمین می‌تواند زمان‌بر و فشرده باشد بنابراین در این مقاله به شما کمک می‌کنیم تا درک بهتری از هر مرحله مرتبط با مدیریت زنجیره تأمین داشته باشید.

Picture-For-Blog.webp

مدیریت زنجیره تامین چیست؟

مدیریت زنجیره تامین (SCM)  شامل مدیریت جریان کالاها و خدمات از مواد خام تا تحویل محصول نهایی به مصرف‌کننده است و مدیریت موثر زنجیره تامین، عبارت است از ساده‌سازی فرآیندهای مختلف، برای اینکه بتوانیم ارزش مشتری را به حداکثر برسانیم و هزینه‌های تولید را کاهش دهیم. 
مدیریت زنجیره تامین برای ارتباط بین تولید، حمل‌و‌نقل و توزیع یک محصول برای کمک به کاهش هزینه‌های اضافی و ارائه سریع‌تر محصولات به مصرف‌کنندگان کار می‌کند. این امر با حفظ و کنترل موجودی‌های داخلی، تولید داخلی، توزیع، فروش و موجودی‌های فروشندگان به‌دست می‌آید.

مدیر زنجیره تامین

در واقع مدیر زنجیره تامین فردی است که باید برای توسعه و پیاده‌سازی زنجیره‌های تامین از توسعه و تولید محصول تا تحویل و بازده بالقوه، به مولدترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین شکل ممکن تلاش کند.

مراحل پنجگانه مدیریت زنجیره تامین 


1. برنامه‌ریزی

شرکت‌ها باید به‌درستی همه منابع را برنامه‌ریزی و مدیریت کنند تا جايي كه مطمئن باشند تقاضای مشتری برای محصولات یا خدمات آنها به‌موقع برآورده می‌شود. اين امر از طریق برنامه‌ریزی دقیق برای تعیین اینکه کدام فناوری باید مورد استفاده قرار گیرد، به‌دست مي‌آيد و براساس آن، مي‌توان تضمين کرد که زنجیره تامین، کارآمد و موثر باقی می‌ماند.

2. يافتن منابع

هر کسب‌و‌کاری باید یک یا چندین تامین‌کننده را برای ارائه کالاها و خدمات مورد نیاز برای تولید محصولات خود انتخاب کند. پس از انتخاب تامین‌کنندگان، مدیر زنجیره تامین بايد بر روابط با آنها نظارت داشته باشد و اين ارتباطات را در هر مرحله از سفارش كالا و دريافت آن گرفته تا مديريت موجودي، پرداخت‌ هزينه‌ها و... مديريت كند.

3. توليد

Picture-For-Blog2.webp

اين يكي از مهم‌ترين مراحل مديريت زنجيره تأمين است. تمام هماهنگي‌هاي مربوط به سفارش مواد خام، پذیرش آنها، تولید آنها به محصولات نهایی، تست محصولات برای کیفیت، بسته‌بندی محصولات برای حمل‌و‌نقل و برنامه‌ریزی هر محموله برای تحویل بايد توسط مدير زنجيره تامين صورت گيرد.

4. تحويل

در مقالات قبل نيز خوانديم كه  لجستیک و مدیریت زنجیره تامین ارتباط تنگاتنگي با یکدیگر دارند. بخش‌هاي حياتي فرايند تحويل از هماهنگی سفارشات و برداشت آنها از انبار آغاز مي‌شود و تا بسته‌بندی، برنامه‌ریزی تحویل، تنظيم صورتحساب، ارسال سفارش، اطلاع‌رسانی به گيرنده و دریافت پرداخت‌ها ادامه دارد و همه اين مراحل، بخش‌های حیاتی فرآیند تحویل هستند. حتی با وجود سیستم‌های دقيق ارسال نيز، در طول مسیر باید نظارت كافي صورت گيرد تا اطمینان حاصل شود که هیچ خطایی وجود ندارد؛ زیرا هر اشتباهي می‌تواند تاخیری قابل‌توجه به‌وجود بياورد.

5. بازگشت (مرجوعي)

به‌عنوان بخشی از مدیریت زنجیره تامین، کسب‌وکارها باید فرايند مشخصی را طراحي كنند كه بازگشت محصولات را آسان‌تر و سریع‌تر کند؛ به‌طوري‌كه مشتري از نحوه پذیرش بازگشت آگاهي داشته باشد و پس از دريافت نيز مشخص شود كه آیا محصول باید تعمیر شود، از بین برود یا به قفسه بازگردانده شود.

نقش سامانه‌هاي مديريت حمل‌ونقل در SCM

سامانه‌هاي مديريت حمل‌ونقل در SCM نقش بسزايي دارند. يكي از اين سامانه‌ها كه در مراحل گوناگون مديريت زنجيره تامين مي‌تواند موثر باشد، سامانه‌ فينتک لجستيك پي‌بار است. در ادامه مقاله مواردی را ذکر می‌کنیم که پی‌بار چگونه میتواند در مدیریت زنجیره تامین، نقشی اساسی ایفا کند.

سامانه فینتک لجستیک پی‌بار

  • براي مثال در مرحله برنامه‌ريزي، با اتصال سامانه پي‌بار به نرم‌افزارهاي باسكول‌خوان و پلاك‌خوان مشخص مي‌شود كه چه تناژ كالايي توسط چه ناوگاني وارد انبار شده است كه برنامه‌ريزي براي مديريت موجودي و زنجيره تامين را ساده‌تر مي‌كند.
  • همانگونه كه گفته شد یافتن منابع، از سفارش کالا تا پرداخت هزينه‌ها را دربرمي‌گيرد كه پي‌بار مي‌تواند با نمايش بارنامه‌ها از لحظه صدور و نيز پرداخت مبلغ كرايه حمل بارنامه، در اين مراحل همراه مدير زنجيره تامين باشد.
  • از آنجا كه مرحله توليد نيز شامل سفارش مواد خام و پذيرش آنها و در نهايت برنامه‌ريزي‌هاي مربوط به حمل‌ونقل است، در اين مرحله نيز پي‌بار با امكانات تخصصي عمليات مربوط به بارنامه‌ها را مديريت مي‌كند و تمام فرايند حمل‌ونقل و توزين و تحويل به انبار را دربر مي‌گيرد.
  • شايد بتوان گفت كه نقش اساسي پي‌بار در مرحله تحويل از SCM است؛ همانجا كه ارتباط نزديك لجستيك و SCM مطرح مي‌شود و تخصص پي‌بار در همين زمينه است. پي بار اطلاعات بارنامه‌هاي ثبت شده براي گيرنده را به او نمايش مي‌دهد و اين شامل نوع محصول ارسالي، تناژ و زمان ارسال است كه امكان برنامه‌ريزي و فراهم كردن فضاي انبار را به گيرنده مي‌دهد و چالش‌هاي مربوط به تحويل را به حداقل مي‌رساند.

برای مشاهده امکانات و دریافت نسخه دمو رایگان پی‌بار می توانید روی لینک زیر کلیک کنید.

 

 

تازه ترین‌ها

logo
پی‌بار، یک دستیار هوشمند، امن و توانمند برای کاربران صنعت حمل‌و‌نقل است که با امکان مدیریت حمل‌و‌نقل هوشمند و در نهایت با پرداخت‌ آنلاین مبلغ کرایه حمل بارنامه به رانندگان، چرخه کاملی از خدمات را در اختیار کاربران قرار داده است.

نگاهی به پی‌بار

  • درباره پی‌بار
  • چرا پی‌بار؟
  • فرهنگ پی‌بار
  • دعوت به همکاری
  • ارتباط با پی‌بار

گواهینامه‌ها

logo
logo
logo
تمامی حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت متعلق به پی‌بار است.