logo
logo
  • صفحه نخست
  • معرفی پی‌بار
  • مجله پی‌بار
  • دعوت به همکاری
  • در ارتباطیم

زنجیره تامین دیجیتال: 6 تکنولوژی برتر نسل جدید

۲۷ دی ۱۴۰۲

6 دقیقه زمان مطالعه

زنجیره تامین

زنجیره تامین دیجیتال: 6 تکنولوژی برتر نسل جدید

امروزه به دلیل چالش‌های رو به افزایش، کسب و کارها نیاز دارند تا زنجیره تامین خود را به صورت دیجیتال و با استفاده از تکنولوژی مدیریت کنند. چالش‌هایی مانند همه‌گیری (کرونا)، مسائل ژئوپلیتیک، کاهش رشد اقتصادی و رخدادهای غیر قابل پیش‌بینی که زنجیره‌های تامین را با اختلال شدید مواجه می‌کنند.

زنجیره تامین دیجیتال، نسل بعدی زنجیره تامین است که دارای امکانات دیجیتالی است و در مقابل چالش‎های گفته شده، مقاومت بیشتری نشان می‌دهد. کسب و کارها باید استراتژی‌های خود را تغییر دهند و خود را با ایده‌های جدید و نوآورانه در مقابل چالش‌های آینده ایمن نگه دارند. امروز مناسب‌ترین زمان برای کسب و کارها ست تا بر روی فناوری‌های زنجیره تامین دیجیتال سرمایه‌گذاری کنند.
در این مقاله از مجله پی‌بار شما را با 6 تکنولوژی برتر نسل جدید، زنجیره تامین دیجیتال آشنا خواهیم کرد، پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

101.webpاهمیت استراتژیک زنجیره تامین دیجیتال

برای ایجاد قابلیت‌های استراتژیک و جوابگو بودن کسب و کارها، زنجیره‌های تامین باید به هر طریق ممکن دیجیتالی شوند. فناوری‌های دیجیتال باید در هر مرحله از زنجیره تامین مورد استفاده قرار گیرد. در این روند، می توان از حجم زیادی داده که در حین اجرای مراحل مختلف زنجیره تامین تولید می‌شود، به طور موثر برای بهبود فرآیندها استفاده کرد.

در اینجا هفت فناوری وجود دارد که می توانند این فرایند را تسریع کنند و زنجیره تامین دیجیتال را شکل دهند.


1. پردازش ابری Cloud Computing


راه‌حل‌های مبتنی بر ابر، امروز در تمام حوزه‌ها مورد توجه قرار گرفته است و سرمایه‌گذاری‌های زیادی در این زمینه می‌شود. همین موضوع نشان از اهمیت انتقال داده‌ها به فضای ابری است.

در واقع، همانطور که توسط یک نظرسنجی در IDG و GEP در مورد تحول زنجیره تامین انجام شده است، "مبتنی بر ابر" اکنون یکی از مهمترین ویژگی‌ها برای ارزیابی راه‌حل‌های زنجیره تامین است. اکثر پاسخ دهندگان نظرسنجی، معتقد بودند که عملکردهای حیاتی زنجیره تامین به زودی به فضای ابری منتقل خواهند شد.

چند مزیت مهم راه‌حل‌های مبتنی بر ابر در زنجیره تامین دیجیتال به شرح زیر است:

  • دسترسی همزمان عوامل زنجیره تامین به داده‌ها
  • استفاده از برترین متخصصان زنجیره تامین در سراسر دنیا (دورکاری)
  • مقیاس پذیری زنجیره تامین

علاوه بر این موارد، فضای ابری باعث افزایش صرفه جویی در سرمایه و هزینه کسب و کارها می‌شود. سرویس‌های ابری در هر مکان و هر زمان می‌توانند دسترسی جهانی، مقیاس‌پذیری باز و قدرت محاسباتی مورد نیاز عملیات‌های زنجیره تامین مدرن را فراهم کنند.


2. هوش مصنوعی Artificial Intelligence

هوش مصنوعی قرار است به یک تغییر دهنده بازی برای صنعت زنجیره تامین تبدیل شود. حتما به شما پیشنهاد می‌کنیم در مجله پی‌بار مقاله "هوش مصنوعی؛ انقلابی در صنعت حمل‌و‌نقل و لجستیک" را مطالعه نمایید.

هوش مصنوعی می‌تواند زنجیره‌های تامین را به دو روش گسترده تغییر دهد.
اولاً، می‌تواند اکثر کارهای روتین و زمان‌بر را که تیم‌ها در حال حاضر درگیر آن هستند را خودکار کند. کارهای روتین می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • انتخاب تامین کننده
  • مدیریت تامین کنندگان
  • مدیریت موجودی و انبار
  • و…


ثانیاً، با رمزگشایی حجم زیادی از داده ها، هوش مصنوعی می تواند اطلاعات لازم برای تصمیم گیری های آگاهانه، افزایش کارایی و کاهش خطرات را فراهم کند.
دوما، هوش مصنوعی با تحلیل حجم زیاد داده‌ها می‌تواند اطلاعات لازم برای تصمیم گیری های آگاهانه، افزایش کارایی و کاهش خطرات زنجیره تامین را فراهم کند.

همانطور که در مقاله هوش مصنوعی توضیح داده‌ایم، هوش مصنوعی می‌تواند با تشخیص الگوها و تجزیه و تحلیل میزان عرضه و تقاضا در زنجیره تامین را تشخیص دهد. در زنجیره تامین دیجیتال هوش مصنوعی نقش بسیار ویژه‌ای خواهد داشت.


3. هوش مصنوعی مولد Generative AI

زنجیره‌های تامین حجم عظیمی از داده‌ها را تولید می‌کنند که بیشتر آن‌ها بدون ساختار هستند.

هنگامی که این داده ها بلااستفاده می مانند، کسب و کارها در پیش بینی‌ها و تصمیمات اشتباهات زیادی مرتکب می‌شوند و فرصت ها را از دست می دهند. هوش مصنوعی مولد در اینجا می‌تواند بخش بسیار بزرگی از پیش بینی‌ها و تصمیمات درست زنجیره تامین را بر عهده بگیرد.

103.jpg

هوش مصنوعی مولد با استفاده از یادگیری ماشین و پردازش زبان طبیعی، می‌تواند به سرعت حجم وسیعی از داده‌ها را تجزیه و تحلیل کند، الگوها را کشف کند و بینش‌های عملی برای افزایش تصمیم‌گیری و کارایی عملیاتی ایجاد کند.


4. اتوماسیون رباتیک Robotic Process Automation

اتوماسیون رباتیک که به طور گسترده در مدیریت موجودی و انبار استفاده می شود، می‌تواند در چندین عملکرد زنجیره تامین به کار رود، به ویژه آنهایی که ارزش پایین و ریسک بالا دارند.

برای دانش بیشتر در مورد فرآیند اتوماسیون در لجستیک می توانید در مجله پی‌بار، مقاله "اتوماسیون لجستیک: کلید رقابت در دنیای امروز" را مطالعه نمایید.

افزایش پذیرش روبات‌های مستقل می‌تواند از بسیاری جهات برای یک کسب‌وکار مفید باشد. این ربات‌ها می‌توانند وظایف معمول را برای افزایش بهره وری، کاهش دوباره کاری و خطاها و بهبود انجام سفارش و سرعت تحویل به عهده بگیرد.


5. داده‌های بزرگ Big Data


تجزیه و تحلیل داده‌های بزرگ می‌تواند به کسب‌وکارها این امکان را بدهد که یک نگرش معنا داری را از حجم وسیعی از داده‌های تولید شده از سیستم‌ها، عملیات و جغرافیای مختلف به دست آورند.

همچنین همگام‌سازی و ترکیب این داده‌های حجیم می تواند داده‌های داخلی مانند داده‌های هزینه را با پایگاه های داده تامین کننده و سایر منابع داده خارجی ترکیب کند.

هنگامی که داده‌های بزرگ در ارتباط با هوش مصنوعی و یادگیری ماشین استفاده می‌شوند، می توانند بینش‌های پیش بینی کننده‌ای را برای تصمیم گیری و برنامه ریزی فعال ارائه دهند.


6. اینترنت اشیا (IoT)

تمام کسب و کارها در آینده از اینترنت اشیا برای تبدیل زنجیره تامین پیچیده خود به شبکه‌های کاملاً متصل استفاده می کنند.

102.webp

دستگاه های اینترنت اشیا مانند سنسورها و برچسب های شناسایی فرکانس رادیویی (RFID) می توانند داده‌ها را در سراسر زنجیره تامین جمع آوری کنند. سپس این داده‌ها در فضای ابری پردازش، ذخیره و تجزیه و تحلیل می‌شوند تا امکان نظارت مستمر بر زنجیره تامین و انجام اقدامات پیشگیرانه فراهم شود.

این می تواند به شرکت ها کمک کند محموله ها را ردیابی کنند، ناوگان را بهینه کنند و موجودی را نظارت کنند، در نتیجه عملیات زنجیره تامین را بهینه کنند.


تصمیم نهایی

  • نسل بعدی زنجیره تامین، مجهز به ابزارها و قابلیت‌های دیجیتالی خواهند بود.
  • با فرآیندهای خودکار اجرا می شوند.
  • به طور مداوم از داده‌ها و بینش‌ها برای افزایش تصمیم گیری و بهبود فرآیندها استفاده می کنند.
  • و…

حالا تصمیم نهایی با شماست می‌توانید نسبت به رقبای خود، در زمینه زنجیره تامین دیجیتال پیشرو باشید. برای شروع این فرآیند می توانید از سامانه پی‌بار استفاده کنید که بخشی از این فرآیند را برای شما انجام میدهد. بخش هایی مانند ایجاد یک فضای ابری برای جمع آوری داده های زنجیره تامین شما و علاوه بر آن، داده‌های مالی و پرداخت لجستیکی را می‌توانید در این سامانه انجام دهید. برای مشاهده کامل امکانات سامانه پی‌بار و دریافت دمو رایگان آن، روی لینک زیر کلیک نمایید.

 

 

تازه ترین‌ها

logo
پی‌بار، یک دستیار هوشمند، امن و توانمند برای کاربران صنعت حمل‌و‌نقل است که با امکان مدیریت حمل‌و‌نقل هوشمند و در نهایت با پرداخت‌ آنلاین مبلغ کرایه حمل بارنامه به رانندگان، چرخه کاملی از خدمات را در اختیار کاربران قرار داده است.

نگاهی به پی‌بار

  • درباره پی‌بار
  • چرا پی‌بار؟
  • فرهنگ پی‌بار
  • دعوت به همکاری
  • ارتباط با پی‌بار

گواهینامه‌ها

logo
logo
logo
تمامی حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت متعلق به پی‌بار است.