logo
logo
  • صفحه نخست
  • معرفی پی‌بار
  • مجله پی‌بار
  • دعوت به همکاری
  • در ارتباطیم

فینتک لجستیک؛ یک فناوری جدید برای مدیریت بهینه حمل‌ونقل

۶ آذر ۱۴۰۲

6 دقیقه زمان مطالعه

لجستیک

 فینتک لجستیک؛ یک فناوری جدید برای مدیریت بهینه حمل‌ونقل

حمل‌ونقل یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر اقتصاد است. صنایع و کسب‌وکارها برای تأمین مواد اولیه و توزیع محصولات خود به حمل‌ونقل کالا وابسته هستند. اما حمل‌ونقل همیشه آسان نیست. چالش‌های زیادی در این مسیر وجود دارد، از جمله پرداخت کرایه‌بار، اطلاع از وضعیت بار و کیفیت حمل.
فینتک لجستیک، فناوری جدیدی است که می‌تواند به حل این چالش‌ها کمک کند. سامانه‌های فینتک لجستیک با استفاده از فناوری‌های نوین، فرایند حمل‌ونقل را ساده‌تر، سریع‌تر و کارآمدتر می‌کنند.
در این مقاله، به بررسی فناوری فینتک لجستیک و کاربرد آن در صنعت حمل‌ونقل می‌پردازیم.

فینتک لجستیک چیست؟

فینتک لجستیک از دو واژه جداگانه فینتک و لجستیک ساخته شده است. برای درک بهتر آن ابتدا باید هر کدام از این واژگان را به صورت جداگانه شرح دهیم.

Untitled-200.webp

فینتک Fintech

هربار که برای یک کارت‌به‌کارت ساده از تلفن همراه‌تان استفاده می‌کنید، در حال استفاده از یکی از محصولات فناوری «فینتک» هستید. فناوری مالی یا فینتک، به‌معنای استفاده از فناوری و تکنولوژی در ارائه‌ی خدمات مالی ا‌‌ست. بانک‌ها و شرکت‌های فینتک با هم همکاری می‌کنند تا کاربران سامانه‌ها ناچار نباشند برای هر خدمتی به بانک مراجعه کنند.

لجستیک

لجستیک یک واژه‌ی انگلیسی‌ست و در یک تعریف ساده، یعنی مدیریت فرایند جمع‌آوری، ذخیره و ارسال کالا از نقطه‌ی مبدا به مقصد. در واقع لجستیک آن بخش از زنجیره‌ی تأمین کالاست که وظیفه‌‌اش جابه‌جایی و رساندن کالا از سمت فرستنده به دست گیرنده است. صنایع و کسب‌وکارهای بزرگ بخش زیادی از انرژی و بودجه‌شان را صرف بهینه‌سازی فرایند لجستیک می‌کنند.
برای مثال یک کارخانه‌ی ذوب‌آهن را در نظر بگیرید. هر مشکل و تاخیری که در ورود سنگ ‌آهن به کارخانه پیش بیاید، به‌طور مستقیم روی حجم تولید کارخانه تأثیر منفی می‌گذارد. از طرف دیگر، کارخانه‌ برای فروش و رساندن ورقه‌های آهن به دست مشتریانش به یک سیستم لجستیک کارآمد و دقیق نیاز دارد.

ترکیب فینتک و لجستیک

پس تا این‌جای کار، فینتک به راهکارهای فناورانه‌ برای ارائه‌ی خدمات مالی اشاره می‌کند و لجستیک هم یعنی مدیریت هر آن‌چه که به جمع‌آوری، جابه‌جایی و ارسال و رساندن بار از مبدا به مقصد مربوط می‌شود. حالا با قراردادن فینتک و لجستیک در کنار هم، می‌خواهیم به راهکاری از جنس فناوری و تکنولوژی برسیم که فرایند نظارت بر مقررات، پرداخت‌ها، صدور بارنامه، گزارش‌گیری و... را نیز برای صاحبان کالا، شرکت‌های حمل‌ونقل و راننده‌ها آسان و بهینه کند.

نقش سامانه‌های فینتک لجستیک در صنایع

نیاز به «جابه‌جایی» یک نیاز ساده، مشترک و درعین‌حال مهم میان تمام صنایع است که برای برطرف‌کردنش راه‌حل‌های مختلفی همچون جابه‌جایی با قطار، اتومبیل، اتوبوس، هواپیما، کشتی و... وجود دارد و به‌طور کلی تمام این راهکارها در «صنعت حمل‌ونقل» است که معنا پیدا می‌کند.
از یک طرف رسیدن به راهکاری مناسب برای حمل‌ونقل و باربری کالا یکی از چالش‌ها و نیازهای مشترک در تمام صنایع است. از طرف دیگر هرجا نیاز به پرداخت باشد، صنعت بانکی حضور دارد و عملیات بانکی، بخش جدانشدنی صنعت است. صنعت حمل‌ونقل نیز مانند تمام صنایع، به صنعت بانکی وابسته است.

Untitled200.png
رفع چالش صنایع با سامانه فینتک لجستیک

 صاحبان صنایع دوست دارند در هر لحظه از وضعیت بار و محموله‌شان مطلع باشند، راننده‌ها به فکر دریافت کامل و به‌موقع دستمزدشان‌ هستند و شرکت‌های حمل‌ونقل نیز می‌خواهند بر فرایند لجستیک و کیفیت ارسال بار نظارت بیشتری داشته باشند.
آیا راهکاری وجود دارد که بتوانیم به کمک آن، هم به تمام این نیازها و دغدغه‌ها پاسخ بدهیم و هم فرایند مدیریت لجستیک در صنایع مادر را ساده‌تر و بهینه‌تر کنیم؟ آیا می‌توانیم این راهکار را در دل مفهومی به نام «فینتک لجستیک» پیدا کنیم؟ برای پاسخ به این پرسش‌ها تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

دو چالش اصلی حمل‌ونقل کالا

بازیگران چرخه حمل‌ونقل کالا را می‌توانیم در سه گروه قرار دهیم
·         صاحبان کالا
·         راننده‌ها
·         شرکت‌های حمل‌ونقل
هر کدام از این سه‌گروه با چالش‌ها و دغدغه‌های مختلفی دست‌وپنجه نرم می‌کنند که در روش سنتی ارسال بار تقریبا حل‌شدنی نیستند. تعداد زیادی از این چالش‌ها زیرمجموعه‌ی دو مسئله‌ی مهم قرار می‌گیرند؛ اولی پرداخت کرایه‌بار و دومی اطلاع صاحب‌بار از وضعیت بار.
بیایید راهکارهای سامانه‌های فینتک لجستیک برای این دو چالش را بررسی کنیم.

سامانه فینتک لجستیک پی‌بار

یکی از سامانه‌های فینتک لجستیک موفق در ایران سامانه حمل‌ونقل هوشمند و پرداخت بارنامه «پی‌بار» است؛ سامانه‌ای یکپارچه برای حمل‌ونقل بار جاده‌ای که تمام این فرایند را از لحظه‌ی بارگیری در مبدأ تا زمان تخلیه، توزین و پرداخت کرایه‌بار در مقصد مدیریت می‌کند.

راهکار چالش اول

پی‌بار به راننده‌ها این اطمینان را می‌دهد که کرایه‌شان را به‌محض تحویل بار، دریافت خواهند کرد. صاحبان کالا نیز با آگاهی به‌موقع از اطلاعات بارنامه‌ برنامه‌ریزی‌های مالی لازم را انجام می‌دهند و از هزینه‌های سربار نیز جلوگیری می‌کنند.Untitled-2.webp

راهکار چالش دوم

صاحبان کالا و صنایع از لحظه‌ی صدور بارنامه به اطلاعات آن دسترسی خواهند داشت و می‌توانند برای توزین، محاسبه و اعمال کسری‌های بار و تخلیه در انبار برنامه‌ریزی کنند. شرکت‌های حمل‌ونقل نیز امکان نظارت بر بارنامه‌ها را دارند و برای کنترل پرداخت‌ها و همچنین برای تعامل با راننده‌ها و صاحبان کالا قدرت عمل بیشتری خواهند داشت. امکان دریافت گزارش‌های تخصصی از تمام فرایند حمل نیز به مدیران در تصمیم‌گیری‌های حیاتی کمک می‌کند.

پی‌بار چگونه کار می‌کند؟

پی‌بار، یک اینترنت‌بانک لجستیک ا‌ست که نسخه‌ی الکترونیکی بارنامه‌ها را به‌محض صدور از سازمان راهداری دریافت می‌کند و برای کاربر به‌نمایش می‌گذارد؛ بنابراین امکان مشاهده‌ی مشخصات محموله، اطلاعات فرستنده و همچنین جزئیات مربوط به شرکت حمل‌ونقل، راننده، ماشین و... را فراهم می‌کند.
از طرف دیگر، پی‌بار امکان اتصال و هماهنگی با تمام نرم‌افزارهای داخلی شرکت‌ها مانند نرم‌افزارهای حسابداری و باسکول‌خوان را داراست و کاربران به‌راحتی می‌توانند از گزارش‌های آن استفاده کنند.  برای مشاهده تمام امکانات سامانه پی بار روی لینک زیر کلیک کنید:

تمام پرداخت‌ها و فرایندهای بانکی نیز بر بستر بانک تجارت صورت می‌گیرد؛ یعنی با اتصال حساب حقوقی هر شرکت به بانک تجارت، امکان تسویه‌حساب بدون محدودیت در مبلغ و زمان پرداخت فعال می‌شود و به‌محض تخلیه با راننده‌ها تسویه‌حساب خواهد شد و در پایان، تمام این خدمات و فرایندها به‌صورت شبانه‌روزی توسط پی‌بار پشتیبانی می‌شود.

نتیجه گیری

فینتک لجستیک، فناوری جدیدی است که با استفاده از فناوری‌های نوین، فرایند حمل‌ونقل را ساده‌تر، سریع‌تر و کارآمدتر می‌کند. این فناوری می‌تواند به حل چالش‌های حمل‌ونقل، از جمله پرداخت کرایه‌بار، اطلاع از وضعیت بار و کیفیت حمل کمک کند.

  • فینتک لجستیک، تلفیقی از فناوری‌های فینتک و لجستیک است.

  • این فناوری می‌تواند به حل چالش‌های حمل‌ونقل کمک کند.

  • یکی از سامانه‌های فینتک لجستیک موفق در ایران، سامانه پی‌بار است.


     





 

تازه ترین‌ها

logo
پی‌بار، یک دستیار هوشمند، امن و توانمند برای کاربران صنعت حمل‌و‌نقل است که با امکان مدیریت حمل‌و‌نقل هوشمند و در نهایت با پرداخت‌ آنلاین مبلغ کرایه حمل بارنامه به رانندگان، چرخه کاملی از خدمات را در اختیار کاربران قرار داده است.

نگاهی به پی‌بار

  • درباره پی‌بار
  • چرا پی‌بار؟
  • فرهنگ پی‌بار
  • دعوت به همکاری
  • ارتباط با پی‌بار

گواهینامه‌ها

logo
logo
logo
تمامی حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت متعلق به پی‌بار است.